Temat: Konfigurowanie serwera Samba

  • Plik konfiguracyjny serwera Samba

Serwer Samba jest konfigurowany przez plik /etc/samba/smb.conf. Plik smb.conf jest podzielony na:

  • sekcję globalną (global); 
  • sekcje definiujące udostępniane zasoby.

1. Sekcja globalna [global] – definiuje parametry konfiguracyjne dla całego serwera. Wybrane opcje sekcji „global”:

  • workgroup – grupa robocza. Jedno z najważniejszych ustawień. Nazwa grupy roboczej komputerów, które mają komunikować się z danym serwerem. Nazwa dla grupy roboczej wszystkich komputerów w sieci w tym przypadku powinna być identyczna.
  • server string – opis serwera widoczny w otoczeniu sieciowym.
  • log file – lokalizacja pliku logów.
  • max log size – definiuje kilobajtowy maksymalny rozmiar pliku dziennika.
  • security – definiuje typ stosowanego systemu zabezpieczeń:

share (nie wymagaj hasła nawet od użytkownika anonimowego),

user (wymagaj podania hasła),

server (do autentykacji użyj innego serwera Linux),

domain (do autentykacji wykorzystaj wskazany kontroler domeny).

Ograniczenie dostępu do dzielonego zasobu uzyskuje się przez zdefiniowanie opcji:

  • hosts denny/allow – hosty zablokowane / dopuszczone do połączeń.

2. Sekcja katalogów domowych [homes] – pozwala użytkownikom na dostęp do ich (i tylko ich) katalogów domowych na lokalnej maszynie Linuksowej. Jeśli jakiś użytkownik Windows będzie chciał skorzystad z udostępnianych zasobów, to zostanie podłączony do swojego katalogu domowego. W tej sekcji możemy zdefiniować:

  • comment – dodatkowy komentarz.
  • browseable – widoczność folderu w otoczeniu sieciowym, format parametru = yes/no
  • writable – czy w bieżącym udziale możemy zapisywać, parametr w formacie yes/no.

3. Sekcja drukarek [printers] – zawiera opcje związane z udostępnianiem drukarek. Lista drukarek pobierana jest z pliku /etc/printcap, w którym znajduje się opis wszystkich drukarek zainstalowanych w systemie.

4. Sekcja katalogów dzielonych przez Sambę – każda sekcja ma nazwę (wyświetlaną jako katalog w oknie Sieć klienta), a ponadto może zawierać opcje:

  • path – określa ścieżkę dostępu do danych.
  • public = yes – pozwala wszystkim na dostęp do zasobu.
  • valid users – pozwala określić listę użytkowników uprawnionych do korzystania z udziału.
  • create mask – uprawnienia dla tworzonych plików w danym udziale.
  • directory mask – uprawnienia dla podkatalogów tworzonych w tym udziale.